بیشترین کار تکنولوژیست آموزشی و معلمی که فرآیند آموزش خود را در چارچوب طراحی آموزشی ارائه می دهند استفاده از روش های نو و نوآوری است . به این نکته نیز باید توجه کرد که نهادینه کردن هر نوع نوآوری در آموزش ، اعم از اینکه در مقیاسی کوچک مثل طراحی و تولید یک اسلاید ساده و یا در مقیاسی بزرگتر و گسترده تر چون طراحی برنامه های "آموزش از راه دور" باشد ،در هر دو حالت به عوامل گوناگونی مانند کیفیت نوآوری ،ظرفیت و توانمندی کاربران ، تصمیمات کارگزاران سطح بالای نظام آموزشی و تشکیلات اداری بستگی دارد .

نتایج تحقیقات علوم انسانی و تربیتی ، و تجربه های جهانی تکنولوژیست های آموزشی نشان می دهد ، همچنان که کاربرد این عوامل ،سبب ظهور، توسعه و شکوفایی استعدادهای معلمان و دانش آموزان می شوند نقش سازنده ای در تحول آموزشی دارند ، در عین حال گاهی برداشت نادرست از مفهوم نوآوری و اجرای ضعیف آن سبب کاهش انگیزش تولید اندیشه های نو می شود . به هم خاطر است که امروزه گرایش به تصدی مدیریت نوآوری در مدرسه ، با مشارکت فناوران آموزشی که غالبا افرادی خلاق و مبتکراند ،روز به روز بییشتر می شود .در حقیقت این گروه با نگرش علمی و جامع نسبت به مسائل آموزشی و اطلاعات فنی خود می توانند ّ، با همکاری اولیا مدرسه ، معلمان و دانش آموزان ، دامنه نوآوری در آموزش را به تمام فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه ، از جمله مدیریت کلاس درس ، روش های تدریس ، روش مطالعه و یادگیری ، پژوهش در مدرسه ، فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی و .....توسعه می دهند .

از انجا که نقش اصلی تکنولوژی آموزشی در آموزش ف به طور کلی بهبود کارایی فرآیند یاددهی و یادگیری است ، ما باید از نگرش ها و شیوه جدید تکنولوژی اموزشی ، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، برای ایجاد تحول در نظام اموزشی خود استقبال کنیم. خوشبختانه در آموزش و پرورش ما ، معلمان خلاق ،مبتکر و متعهد بسیار زیادند و ما بیش از هر کشور دیگری می توانیم زیر چتر اصول و ارزش های متعالی خود علمی بیندیشیم و مبتکرانه عمل کنیم.

دکتر عادل یغما.مجله رشد تکنولوژی آموزشی(آذر ۸۷)،ماهیت تکنولوژی آموزشی،نوآوری است،دوره۲۴